Om Marie Olausson

Om Marie Olausson

• Född i Boden, flyttade till Stockholm 1972 och återvände till Norrland och Umeå 1989.

• Min tidningsbana började jag på Dagens Industri 1979. Under mina fem år på Affärsförlaget arbetade jag även med Privata Affärer, Elektronikvärlden och Datavärlden. Mina arbetsuppgifter var annonsbokningar, annonsombrytning, annonsmaterial – indrivning och granskning.

• 1983–1985 gick jag på RMI-Berghs och läste marknadsföring/­försäljning på kvällstid samtidigt som jag arbetade heltid och tog hand om min dotter (född 1974).

• 1984 fick jag mitt första arbete som säljare av annonsutrymme, ­i Hantverk & Industri. Hösten 1985 började jag på AnnonsService och arbetade där med annonsförsäljning i Veckans Affärers eftertext och Datavärldens platsannonsbilaga.

• Januari 1988 började jag läsa ekonomi på Stockholms Universitet, vilket jag fortsatte med under hösten 1989 i Umeå.

• Hösten 1988 startade jag MO Marketing. Första uppdrag var att sälja annonserna i PR-Profil som var medlemstidning för Sveriges Public Relation Förening. Därefter har jag arbetat med många små och okända tidningar, kortare eller längre tid.

• Bland de långa uppdragen kan nämnas annonsförsäljning i tidningarna Fotnoten, Omvårdaren och Skollednings-Nytt, uppdragsgivare Lärarförbundet. Jag arbetade med dem tio respektive åtta år (1991–2000/1999).

• 2010–2012 Annonsförsäljning i Visit Umea, den officiella turistguiden för Umeåregionen.

• Erfarenhet av mässor fick jag när jag på uppdrag av Nolia arbetade som projektledare med SkogsNolia 2000 och 2002.

• Åren 2003–2009 genomförde jag i egen regi den årliga trädgårdsmässan Trädgård Norr, i Umeå.

• 2007 genomförde jag mässan Trädgård Mitt i Säter, Dalarna, i samarbete med Pang Produktion.

• Tidskriften Trädgård Norr startade jag 2004 som ett komplement till mässan. Trädgårdstidningen för odlare i tuffa klimat, utkommer med fem nummer per år och utvecklas ständigt. Hemsida: www.tradgardnorr.se

• 2008–2011 Föreläsningar i marknadsföring och försäljning per telefon. Uppdragsgivare var EntreprenörCentrum i Umeå och Forslundagymnasiets trädgårdsmästarutbildning.

• 2010 anlitades jag av EntreprenörCentrum Umeå för individuella rådgivningar i marknadsföring i syfte att nystartade företag skulle få konkreta råd hur de ska arbeta med sin marknadsföring.

• Sedan 2011 bedrivs verksamheten från Piteå och från 2020 i Convallaria Förlag AB.

• Uppdrag 2013–2014: Piteå-Entreprenörernas Nyhetsbrev till medlemmarna.

• Bland nuvarande annonsförsäljningsuppdrag kan nämnas Tidningen Musikant som utges av Sveriges Orkesterförbund och som jag arbetar med sedan hösten 1998. Samt Symfoni, som ges ut av Sveriges Yrkesmusikerförbund, sedan januari 2008.

Marie Olausson.

Foto: Linda Granberg, Digitallyftet